Digitalizáció 2025-ben: Mi tartja vissza a cégeket, és mit tehet a vezető?

Picture of Sorger Gábor
Sorger Gábor

CEO
2025.06.02.

A digitalizáció már régóta nem trend, hanem alapvetés. Mégis, nap mint nap találkozom olyan cégekkel, kis- és középvállalkozásokkal éppúgy, mint nagyvállalatokkal, amelyek még mindig papírral, Excel-táblákkal és manuális e-mailes folyamatokkal működnek. Az automatizáció lehetőségei ott hevernek az asztalon, mégis sokan csak nézik és nem vágnak bele.

Miért? Miért késik még mindig a digitalizáció? És mit tehetünk, hogy ezen változtassunk?

A három leggyakoribb ok, ami miatt megreked a digitális fejlődés

  1. “Nálunk ez úgysem működne” – a technológiai szkepticizmus

Sokan azt gondolják, hogy az ő iparáguk, struktúrájuk vagy épp munkatársaik „nem alkalmasak” a digitalizációra. Ez gyakran egy tévhit, ami abból fakad, hogy az automatizációról bonyolult, drága, IT-nehéz projektekként gondolkodnak. Pedig a legtöbb digitalizációs lépés ma már low-code/no-code eszközökkel, gyorsan és célzottan bevezethető.

  1. “Most nincs rá időnk” – az örök halogatás

A napi tűzoltás közben mindig kevés az idő. A paradoxon viszont az, hogy épp a digitalizáció lenne az, ami időt szabadítana fel. Egy egyszerű, manuálisan végzett adminisztrációs folyamat automatizálásával hetente több munkaórát lehetne visszanyerni, ha egyszer valaki belevág.

  1. “Ez csak az IT dolga” – a felelősség áthárítása

Sok cégnél a digitalizációs döntéseket kizárólag az IT-ra bízzák, miközben ezek üzleti kérdések is. Ha a vezetőség nem vonódik be aktívan, (nem csak erőforrással, hanem szemlélettel is) akkor az eredmény gyakran egy olyan technológia, amivel senki sem dolgozik szívesen.

 

A jó hír: nem kell rögtön forradalmat csinálni. A legtöbb sikeres digitalizációs projekt egy egyszerű, jól körülhatárolt problémával kezdődött. Például:

  • Hogyan lehet automatizálni a beérkező számlák rögzítését?
  • Hogyan lehet egy HR-es munkatárs adminisztrációs terhét csökkenteni heti 2 órával?
  • Hogyan lehet automatikus visszajelzést küldeni az ügyfeleknek egy űrlap kitöltése után?

Ezek apróságnak tűnnek, de ezekből épülnek fel a jövő vállalatai.

 

Mit tehet egy cégvezető ma?

  1. Kérdezzünk rá a belső fájdalompontokra. Hol csúszik el az idő? Hol duplikálódik a munka? Ezek jó automatizálási célpontok.
  2. Ne keressünk tökéletes megoldást/kezdjük kicsiben. Egy kis, jól célzott fejlesztés is nagy hatással lehet.
  3. Vonjuk be az embereinket. A digitalizáció nem leváltja, hanem támogatja őket. Ha látják a hasznát, partnerek lesznek benne.
  4. Ne féljünk külső tanácsadóktól. Egy tapasztalt külsős partner gyorsan rá tud mutatni azokra a pontokra, ahol a legtöbb időt és pénzt veszítjük.

A digitalizáció nem egy távoli jövőkép, már itt van és a versenytársaink közül sokan már használják. A kérdés nem az, hogy digitalizálunk-e, hanem hogy mikor, milyen tempóban és kikkel.

És hogy mi a legnagyobb veszély? Nem az, hogy valamit rosszul csinálunk. Hanem az, ha egyáltalán nem kezdjük el.